Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

ZM do Paszkiewicza: Czas skończyć z dziadostwem na peronach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
16-04-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Zielone Mazowsze

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
ZM do Paszkiewicza: Czas skończyć z dziadostwem na peronach
- Przystanki kolejowe modernizowane w ramach inwestycji unijnych nie wyglądają jak te w krajach unijnych. Wszędzie powstaje tandeta – siermiężne wiaty z blachy ryflowanej, tandetna nawierzchnia z kostki betonowej - pisze w liście do prezesa PKP PLK Remigiusza Paszkiewicza stowarzyszenie Zielone Mazowsze.

Jak pisze w liście otwartym stowarzyszenie, nic w tym dziwnego, skoro PLK w ogóle nie stawia żadnych wymagań odnośnie architektury podczas prowadzonych inwestycji. Aktualnie prowadzone są 2 przetargi na prace projektowe dla modernizacji linii kolejowych: dla linii E75 odcinek Sadowne – Czyżew oraz dla linii Warszawa Wochy – Grodzisk Mazowiecki. W pierwszym z nich nie określono wymagań odnośnie architektury. W drugim jedynie wpisano konieczność zachowania istniejących przedwojennych wiat i nawiązywania do ich architektury przy nowych przystankach.

Co więcej mimo, że w przetargach wymaga się aby w zespole projektowym uczestniczyli specjaliści z czasem nawet aż 15 dziedzin, to brakuje wśród nich architektury. Spółka wymaga, aby zespół projektowy posiadał np. specjalistę od ochrony środowiska, specjalistę od kosztorysowania, a nawet specjalistę od wycen majątkowych, ale potrzeby zaangażowania architekta nie dostrzega. Skutki można podziwiać na peronach ostatnio zmodernizowanych linii kolejowych - pisze stowarzyszenie.

- Skończmy z dziadostwem na kolei. Dlaczego przystanki kolejowe powstające w XXI wieku ze środków unijnych nie mogą wyglądać tak, jak budowane w tym samym czasie przystanki metra, komunikacji miejskiej czy stadiony? W najbliższym czasie złożymy zapytania w procedurze przetargowej dla w/w projektów, które umożliwią spółce zmodyfikowanie specyfikacji o wymogi odnośnie architektury przystanków, zaprojektowania monitoringu wizyjnego na przystankach oraz wymogu dysponowania przez zespół projektowy architektem - zapowiada Zielone Mazowsze.

Odnośnie architektury ZM proponuje wprowadzenie następującego zapisu: Zamawiający wymaga, aby projektowane budowle wraz z wyposażeniem cechowała dopracowana architektura i wzornictwo, z zastosowaniem współczesnych form, i trwałych materiałów o podwyższonym standardzie: szkła, aluminium, drewna, drewna klejonego, stali nierdzewnej, okładzin ceramicznych, aluminiowych, z blach perforowanych, blach cynkowych lub tytanowych itp.

- Mamy nadzieję, że nasze działania spółka wykorzysta dla poprawienia specyfikacji, co pozytywnie wpłynie na jakość architektury przystankowej i w efekcie końcowym na wizerunek kolei w Polsce, co ma przełożenie na liczbę korzystających z niej osób - podsumowuje stowarzyszenie. Na jego stronie można również znaleźć ciekawe przykłady architektury przystanków w Europie (pozytywne) i w Polsce (negatywne).

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP PLK: Ruszyły przetargi na inwestycje z KPO. To linie 132 i 355

Infrastruktura

PKP PLK: Ruszyły przetargi na inwestycje z KPO. To linie 132 i 355

Roman Czubiński 06 listopada 2024

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Prawo i polityka

Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych

Prawo i polityka

Zobacz również:

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Prawo i polityka

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Łukasz Malinowski 31 października 2024

Bydgoszcz Fordon do odbudowy. Kiedy rozpoczęcie prac?

Infrastruktura

Bydgoszcz Fordon do odbudowy. Kiedy rozpoczęcie prac?

Daniel Siwak 28 października 2024

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Infrastruktura

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Łukasz Malinowski, wsp. Roman Czubiński 30 października 2024

Pozostałe z wątku:

PKP PLK: Ruszyły przetargi na inwestycje z KPO. To linie 132 i 355

Infrastruktura

PKP PLK: Ruszyły przetargi na inwestycje z KPO. To linie 132 i 355

Roman Czubiński 06 listopada 2024

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Prawo i polityka

Mochocki: PLK i MI pracują nad nowym finansowaniem inwestycji kolejowych

Prawo i polityka

Zobacz również:

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Prawo i polityka

Prezes PLK SA o projektach finansowanych z KPO

Łukasz Malinowski 31 października 2024

Bydgoszcz Fordon do odbudowy. Kiedy rozpoczęcie prac?

Infrastruktura

Bydgoszcz Fordon do odbudowy. Kiedy rozpoczęcie prac?

Daniel Siwak 28 października 2024

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Infrastruktura

Kubicki: Przed nami 12 lat cyfrowej transformacji PKP PLK

Łukasz Malinowski, wsp. Roman Czubiński 30 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5